26 دی ماه سالروز فرار شاه معدوم
26 دی ماه سالروز فرار شاه معدوم


26 دي ماه سال 1357 سالروز فرار شاه از ايران است؛ فراري که دفتر سلطنت پهلويها و زندگي مردم ايران زير سلطه قدرتهاي استکباري جهان را براي هميشه فرو بست. اين نخستين باري نبود که شاه فرار را بر قرار ترجيح مي‌  داداما اگر در سال 1332 با کودتايي سياه، امريکا مهره دست نشانده خود را به کرسي حکومت بازگرداند در سال 57 ديگر نه جامعه پذيراي سلطنت بود و نه شاه توان رويارويي با موج خروشان انقلابيوني را داشت که به رهبري حضرت امام خميني (ره) خواستار برپايي نظام سياسي نويني بر مبناي احکام و قوانين اسلامي بودند. فرار شاه آغاز فصلي جديد در حيات سياسي، اجتماعي، فرهنگي جامعه ايراني بود. 

اما حقیقتی از زبان تاریخ

 

شاه كه در مورد خروج از كشور دچار تردید شده یود به آنتونی پارسونز سفیر انگلستان گفت كه سه راه بیشتر ندارد یا با زور مردم را سركوب كند (سیاست مشت اهنین)، یا به یكی از پایگاههای نیروی دریایی برود تا ارتش مردم را سركوب نماید و یا مملكت را به حال خود رها كند و برود وسفیر انگلیس گفت كه اگر شاه برای مدتی از كشورخارج شود، شانس آنرا خواهد داشت كه پس از مدتی به كشور وحكومت بازگردد .

 

 شاه كه به كلی درمانده شده بود در ملاقات خود با سالیوان از او می پرسد كه آمریكا از او چه میخواهد و سالیوان پاسخ میدهد كه شاه باید از كشور خارج شود و شاه در كمال عجز و درماندگی در مورد زمان خروج می پرسد كه البته سفیر در این مورد دستوری نداشت .

 

شاه می خواست به آمریكا برود ولی از موضع سران این كشور در مورد خودش اطمینان نداشت البته چند روز بعد سالیوان مامور شد كه شاه را به آمریكا دعوت كند، البته چون ایران برای آمریكا بسیار حائز اهمیت بود و آمریكا قصد داشت در صورت امكان با حكومت جدید ایران نیز روابط خوبی داشته باشد، قرار بر این شد كه شاه بدون سر و صدا و استقبال رسمی و به تعبیر دیگر از در پشتی وارد آمریكا شود . شاه در كتاب پاسخ به تاریخ از قول یكی از سران نظامی كه دستگیر و اعدام شده است گفته بود كه آمریكایی ها شاه را مانند یك موش مرده از مملكت بیرون انداحتند.

 

فرح كه در اواخر دوران رژیم در بیشتر تصمیم گیریها شركت داشت به شاه پیشنهاد می كند كه شاه از كشور خارج شود و فرح بماند و ریاست شورای سلطنت را بر عهده بگیرد كه شاه نپذیرفت .

 

ارتش ایران در زمان محمدرضا شاه فرمانبر بی چون چرای شاه بود و وابستگی شدیدی به او داشت و در آن زمان تنها گروهی كه با خروج شاه از كشور مخالف بود ارتش و فرماندهان بلند پایه آن بود و امرای ارتش با شنیدن تصمیم شاه مبنی بر خارج شدن از كشور روحیه خود را به شدت باختند.

 

شاه پس از صحبت با برژینسكی و سالیوان و عدم دریافت پاسخ مناسب  و قابل درك از سیاست امریكا در قبال خود، به این نتیجه رسید كه آمریكائیان در آن اوضاع فقط میخواستند كه شاه برود.البته شاه اعتراضهای داخلی را نتیجه دسیسه خارجی بویژه انگلیس و آمریكا می دانست. مقامات آمریكا عدم توسل به زور جهت فرونشاندن تظاهرات واعتصابات را از طرف شاه یكی از دلایل مهم سقوط او می دانستند كه بعد  از كشتار 17 شهریور اتفاق افتاد.هایزر از طرف كارتر مامور شد تا در مرحله اول مقدمات خروج شاه را فراهم كند و سپس ارتش را آماده نماید تا در صورت عدم موفقیت بختیار دست به كودتا بزند.

 

امام در تاریخ 23/10/57در پیامی به مردم و ارتش هشدار داد  كه مراقب توطئه های دشمن باشند و از ارتشی ها خواست كه به مردم بپیوندند  وبا مردم برادرانه رفتار كنند این پیام باعث شد كه مردم در تظاهرات فردای آنروز ارتش را گلباران نمایند و نظامیان نیز عكس امام را بر كامیونهای خود نصب نمایند هایزر در این باره گفت با پیام امام  مردم با سلاح عشق ومهربانی به ارتش حمله كردند .

 

شاه جهت خروج از ایران لحظه شماری می كرد و فقط منتظر رای اعتماد مجلسین به بختیار بود.

 

خروج شاه از كشور

 

قبل از شاه، خانواده  سلطنتی خروج را شروع كردند، ملكه مادر و اشرف به كالیفرنیا رفتند،  فریده دیبا،  لیلا پهلوی وعلرضا نیز در 25 دیماه از كشور خارج شدند . شاه خیال داشت مستقیم به كالیفرنیا وارد شود ولی با مخالفت آمریكا روبرو شد . تاریخ خروج شاه 27 دیماه مشخص شده بود ولی در غروب 25 دی شاه به بدره ای، فرمانده نیروی زمینی، گفت كه فردا سفر انجام خواهد شد.

 

 محمدرضا، كه در خیالات خود می پنداشت كه احتمالا با انجام یك كودتا خواهد توانست همانند 28 مرداد 1332، پیروزمندانه  به تهران و قدرت بازگردد برنامه سفر به آمریكا را لغو نمود وبرنامه سفر به مصر را طرح ریزی كرد ولی زمانی كه از بازگشت به ایران نا امید شد قرار شد كه پس از چند روز توقف در مصر راهی آمریكا شود .

 

سرانجام صبح روز 26 دیماه، شاه و فرح به فرود گاه مهرآباد رفتند و در آنجا به انتظار بختیار نشستند، بختیار نیز پس از اخذ رای اعتماد از مجلسین، خود را به فرودگاه رساند، دیكتاتور پس از دیدار با نخست وزیر با چشمان گریان همراه با ملكه با هواپیمای شخصی  خود (شهباز) كه شخصا هدایت آنرا بر عهده داشت ایران را برای همیشه ترك نمود.

 

 



نظرات شما عزیزان:

مهدیه
ساعت15:35---30 بهمن 1395
سلام ممنون از سایتتون ولی کاش یه چکیده کوتاه از این اطلاعات داشید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : واحد فرهنگی
تاریخ : جمعه 25 دی 1394
زمان : 22:48